Stress verminderen voor meer balans

22-10-2008 - door Nelly de Jong (ConFront Coaching en Training)

Een van de krachtigste manieren om je innerlijke staat (hoe je je voelt) te veranderen en daarmee spanning en stress te verminderen is het richten en gebruiken van je aandacht. Hoe je je voelt en wat je in je lichaam ervaart wordt bepaald door waar je je aandacht op richt.

De hele dag door, wissen je hersenen het meeste van wat er om je heen gebeurt uit. Dat betekent dat je, om je rot te voelen, alles waar je je blij en dankbaar in je leven voor voelt uit je gedachten moet wissen. Met wissen bedoel ik dan je aandacht er niet op richten. Het is dan niet in je bewustzijn. Andersom gaat dat natuurlijk ook op. Om je goed te voelen, moet je alles waar je je rot over voelt uit je gedachten wissen. Dit proces van wissen is een belangrijk onderdeel voor je geest om je emotionele staat in balans te houden. Ongerichte aandacht kan daarentegen zelfvernietigend werken en veel stress opleveren.

Om je innerlijke staat te constructief te hanteren, kun je twee dingen doen: Als je een van beide doet verander je onmiddellijk de manier waarop je je voelt.

Verander wt je denkt of Verander he je denkt (bv. in dimensies, kleuren, helderheid, beelden)

Hoe je over dingen denkt en voelt wordt bepaald door waar je je aandacht op richt. Hoe je een situatie evalueert wordt bepaald door de vragen die je jezelf stelt. Je innerlijke staat en uiteindelijk je hele leven zijn het resultaat van de vragen die je jezelf stelt. Om je innerlijke staat (en dus je gevoel) door middel van je aandacht te managen, moet je kwalitatief goede vragen aan jezelf stellen. Vermijd daarbij beperkende vragen, die je in een kringetje rond laten draaien en stel jezelf in plaats daarvan versterkende vragen, zoals:

  • Wat maakt me het meest gelukkig in mijn leven?
  • Waar ben ik het meest trots op in mijn leven?
  • Waar ben ik het meest dankbaar voor in mijn leven?
  • Waar beleef ik op dit moment in mijn leven het meeste plezier aan?
  • Waar committeer (verbind) ik me aan?
  • Van wie houd ik? En wie houd van mij?

Heb je moeite met het vinden van antwoorden voeg dan 'zou kunnen' toe. Dus: Waar zou ik op dit moment het meest dankbaar voor kunnen zijn? Stel jezelf bij al deze vragen ook de vraag: Hoe voelt dat? Ik ben benieuwd wat het met jouw stressniveau doet.

Nelly de Jong, Coach Loopbaanadviseur ConFront Coaching en Training, 22 oktober 2008

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Stress verminderen voor meer balans'

Nog geen reacties op dit artikel

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel