Extra resultaten door de juiste focus
04-08-2008 - door Marco Bouman (Online-Marketingmachine)Veel organisaties doen alles (of heel veel) voor iedereen. Ze leveren een breed scala van producten en diensten en hun doelgroep is breed of niet geformuleerd. Hierdoor is hun marktpotentieel in een volle markt maximaal, luidt de redenering. Maar is dit wel zo?
Dit lijkt op het eerste oog een slimme strategie, maar niets is minder waar. Doordat er geen of nauwelijks kleur wordt bekend, wordt het aanbod van deze organisaties als doorsnee en standaard beschouwd, met alle consequenties van dien.
Dit zijn ook de organisaties die 'klagen' dat er zoveel concurrentie is. En het leuke is: deze 'moordende concurrentie' is het resultaat van niet kiezen. Want concurrentie kies je uiteindelijk helemaal zelf uit. Dan maar liever kiezen voor een 'gat in de markt'.
Hoe scherp is de focus van uw bedrijf gedefinieerd?
In dit artikel leest u waarom een succesvolle focus leidt tot betere resultaten en hoe u de juiste focus voor uw organisatie kiest. De voordelen van focussen:
Focussen is niets anders dan het bewust kiezen van een markt op basis van aanbod, doelgroep en werkwijze. Door een optimale mix van deze ingrediënten voor uw organisatie te kiezen ontstaan direct een veelheid van voordelen.
Scherpe communicatie
Door de juiste focus te kiezen wordt uw aanbod veel specifieker en scherper. Hierdoor kunt u uw doelgroep veel gerichter aanspreken en uw aanbod veel concreter verpakken. Het bewust kiezen van een focus leidt tot scherpe communicatie.
Wordt beter onthouden
Een scherpe propositie blijft veel beter 'hangen' dan een standaard verhaal. Door bewust keuzes te maken en een focus te creëren valt uw propositie beter op en stimuleert u automatisch mond tot mond reclame.
Hogere aantrekkingskracht
Door bewust een focus te creëren wordt uw aanbod aantrekkelijker voor uw doelgroep. U biedt in vergelijking met andere aanbieders net even iets extra's dat er voor zorgt dat uw aanbod als extra waardevol wordt bevonden.
Beter vindbaar online
Door te focussen kiest u bewust om uw aanbod scherper te maken. Dit laat zich vertalen in scherpere content en keywords. Hierdoor wordt u via internet veel sneller gevonden en is het eenvoudiger om actief online klanten te werven.
Bouwen aan kracht
Door een focus te kiezen heeft uw organisatie meer aandacht voor minder. U leert uw 'scherpere doelgroep en zijn behoeften' veel beter kennen omdat uw organisatie hier met volle aandacht mee bezig is.
Effectievere acquisitie
Als je een optimale focus hebt gevonden voor je organisatie dan wordt het actief vinden van klanten veel makkelijker: het is duidelijker waar je moet netwerken, schrijven, samenwerken etc.
Het kiezen van de juiste focus
De juiste focus kiezen is voor iedere organisatie (B2C en B2B) een handig model om groei te realiseren. Het is echter wel van belang om de juiste ingrediënten te kiezen. Lees hier meer over hoe u de juiste focus kiest voor uw organisatie.
Marco Bouman, Directeur Online-Marketingmachine, 4 augustus 2008
Reacties op 'Extra resultaten door de juiste focus'
Bison zei op vrijdag 13 februari 2015 om 12:59:
What a pleasure to find someone who idfetinies the issues so clearly
Eri zei op vrijdag 11 december 2015 om 00:46:
It was dark when I woke. This is a ray of suenhins.
igqjszxl zei op zondag 22 mei 2016 om 00:32:
Awesome website you have here
csgo skins zei op zaterdag 4 juni 2016 om 11:34:
I treasure the info on your web sites. Regards!.
game news zei op donderdag 16 juni 2016 om 12:27:
You've one of the greatest web sites
Plaats uw reactie bij dit artikel
Marco Bouman
Marco Bouman is Directeur bij Online-Marketingmachine. Vanuit zijn online marketing adviesbureau begeleid hij ondernemers bij het realiseren van onlie groei.
Word auteur bij Ondernemersraad.nl
Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.
Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!
Dossier: Persoonlijke groei en succes
- Waar succes begint
- Is succesvol zijn moeilijk?
- 12 tips om succesvol(ler) te ondernemen
- Een pond veren vliegt niet als er geen vogel in zit
- Genoeg.....
- Onthaasten
- Delegeren, ja maar wat?
- Goed, goed, goed en hoe nu beter?
- Kies je stemming, kies je kwaliteit
- Extra resultaten door de juiste focus
- Stress verminderen voor meer balans
- Meer artikelen in Persoonlijke groei en succes