Extra resultaten door de juiste focus

04-08-2008 - door Marco Bouman (Online-Marketingmachine)

Veel organisaties doen alles (of heel veel) voor iedereen. Ze leveren een breed scala van producten en diensten en hun doelgroep is breed of niet geformuleerd. Hierdoor is hun marktpotentieel in een volle markt maximaal, luidt de redenering. Maar is dit wel zo?

Dit lijkt op het eerste oog een slimme strategie, maar niets is minder waar. Doordat er geen of nauwelijks kleur wordt bekend, wordt het aanbod van deze organisaties als doorsnee en standaard beschouwd, met alle consequenties van dien.

Dit zijn ook de organisaties die 'klagen' dat er zoveel concurrentie is. En het leuke is: deze 'moordende concurrentie' is het resultaat van niet kiezen. Want concurrentie kies je uiteindelijk helemaal zelf uit. Dan maar liever kiezen voor een 'gat in de markt'.

Hoe scherp is de focus van uw bedrijf gedefinieerd?

In dit artikel leest u waarom een succesvolle focus leidt tot betere resultaten en hoe u de juiste focus voor uw organisatie kiest. De voordelen van focussen:

Focussen is niets anders dan het bewust kiezen van een markt op basis van aanbod, doelgroep en werkwijze. Door een optimale mix van deze ingrediŽnten voor uw organisatie te kiezen ontstaan direct een veelheid van voordelen.

Scherpe communicatie

Door de juiste focus te kiezen wordt uw aanbod veel specifieker en scherper. Hierdoor kunt u uw doelgroep veel gerichter aanspreken en uw aanbod veel concreter verpakken. Het bewust kiezen van een focus leidt tot scherpe communicatie.

Wordt beter onthouden

Een scherpe propositie blijft veel beter 'hangen' dan een standaard verhaal. Door bewust keuzes te maken en een focus te creŽren valt uw propositie beter op en stimuleert u automatisch mond tot mond reclame.

Hogere aantrekkingskracht

Door bewust een focus te creŽren wordt uw aanbod aantrekkelijker voor uw doelgroep. U biedt in vergelijking met andere aanbieders net even iets extra's dat er voor zorgt dat uw aanbod als extra waardevol wordt bevonden.

Beter vindbaar online

Door te focussen kiest u bewust om uw aanbod scherper te maken. Dit laat zich vertalen in scherpere content en keywords. Hierdoor wordt u via internet veel sneller gevonden en is het eenvoudiger om actief online klanten te werven.

Bouwen aan kracht

Door een focus te kiezen heeft uw organisatie meer aandacht voor minder. U leert uw 'scherpere doelgroep en zijn behoeften' veel beter kennen omdat uw organisatie hier met volle aandacht mee bezig is.

Effectievere acquisitie

Als je een optimale focus hebt gevonden voor je organisatie dan wordt het actief vinden van klanten veel makkelijker: het is duidelijker waar je moet netwerken, schrijven, samenwerken etc.

Het kiezen van de juiste focus

De juiste focus kiezen is voor iedere organisatie (B2C en B2B) een handig model om groei te realiseren. Het is echter wel van belang om de juiste ingrediŽnten te kiezen. Lees hier meer over hoe u de juiste focus kiest voor uw organisatie.

Marco Bouman, Directeur Online-Marketingmachine, 4 augustus 2008

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Extra resultaten door de juiste focus'

Nog geen reacties op dit artikel

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel