Is succesvol zijn moeilijk?

31-12-2007 - door Hans Oelen (Palaver)

Zo nu en dan geef ik de zoon van een vriend gitaarles. Hij is al zover dat hij een stuk of twintig liedjes kan spelen op een zeer acceptabel niveau. De laatste keer vroeg hij mij of ik hem een speciale techniek wilde leren, namelijk tokkelen en hij vroeg er bij: "Is dat moeilijk?" Mijn antwoord was kort, simpel en duidelijk: "Als je het kunt niet!"

Vraag aan alle mensen die in staat zijn hun acties om te zetten in succes, of dit moeilijk is en ze zullen je antwoorden dat het simpel is! Sterker nog, als je wilt weten wat echt moeilijk is, dan is dat het tegenovergestelde, namelijk niet succesvol zijn.

Mag ik hier eens één keer uiting geven aan mijn verbazing? Tijdens mijn trainingen, individuele coachingsessies of salescoachings, kom ik met regelmaat in contact met mensen die net begonnen als ondernemer en bezig zijn met het verkoopvak of mensen die nog niet in staat zijn geweest hun handelen om te zetten in succes. Mensen die het vak willen leren en die tijdens een uitleg of beschrijving van een commerciele opbouw opmerkingen plaatsen als: "Daar geloof ik helemaal niks van!" of "Dat bestaat niet!".

Open staan voor andere inzichten en denkbeelden blijkt voor velen een lastig thema. Velen gaan dag in dag uit weer op pad en doen weer exact hetzelfde als de dag en de week daar voor, met als logische resultaat, hetzelfde als de dag en de week daar voor, waarschijnlijk in de hoop dat het geluk ooit eens voorbij komt.

Natuurlijk, een klein beetje geluk mag je best verwachten, maar dat heeft natuurlijk niets met je verkoopkunde te maken. Je verkoopkunde en de concrete meetbare resultaten die je behaald, worden bepaald door een veelheid aan facetten die allemaal hun aandacht vereisen.

  • Wat heb je nodig om succesvol te zijn?
  • Welke eisen stel jij aan jezelf... En is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je vakkennis... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je marketingkennis... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je presentatie... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je communicatie... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je verkoopgesprek... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je grondhouding... en is dat voldoende?
  • Welke eisen stel jij aan je ondernemerschap... en is dat voldoende?
  • En: Welke eisen stelt de gemiddelde klant aan jouw kwaliteiten.... Want gaat het daar in basis niet om?>

Verkoop en marketing is heeeeel erg moeilijk wanneer je het (nog) niet kunt, maar het is te leren, indien jij bereid bent op jezelf te investeren en de ogen van je ogen te openen en kritisch te kijken naar jezelf, je kunnen en kunde, maar met name ook naar alle persoonlijke zaken die nog verbeterd kunnen worden... en daar is durf voor nodig.

Succes creëren is vaak het aanpassen van je dagelijkse patronen en gewoontes. Mag ik je daarom een paar tips geven die eenvoudig zijn toe te passen?>

Maak allereerst van je acties je VAK.

Stop met televisiekijken, dag in dag uit, avond in avond uit en verleng datgene wat je boeit en wat je leuk vindt, namelijk je VAK, door er over te lezen. Er zijn honderden boeken over marketing en verkoop geschreven die je tips, adviezen en inzichten kunnen bieden, waarmee je morgen het gevoel kunt hebben dat je beter beslagen ten ijs komt. Investeer in jezelf, je kennis, je inzichten en je vertrouwen in eigen kunnen en proef hoe lekker het voelt om meer te weten en te kunnen dan gisteren.

Stop eens een maand met het lezen van kranten

Kranten en andere nieuwsmedia kunnen een ongelooflijk negatieve onbewuste invloed op je stemming hebben, je houding, je vertrouwen, je broodnodige positiviteit en je persoonlijke visie. Realiseer je dat het tevens helemaal niet nodig is om te weten wat er in de krant staat.

Kies er nu voor om zaken anders aan te pakken

Mensen die veel bereiken, ontwikkelen succesgenererende winnende patronen. Ze hebben de gewoonte om stipt op tijd op hun afspraken te verschijnen. Ze hebben de gewoonte om zich grondig op zaken voor te bereiden. Ze triggeren zichzelf dagelijks met de vraag: Hoe kan ik datgene wat ik vandaag doe, morgen nog beter doen? Ze kiezen ervoor zichzelf en anderen serieus te nemen. Ze leven in een leven met waardering en dankbaarheid.

Kortom, bestaat toeval of is succes een keuze?

Hans Oelen, Directeur eigenaar Palaver, 31 december 2007

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Is succesvol zijn moeilijk?'

Nog geen reacties op dit artikel

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel