Prijsvragenmarketing als goedkoop promotiemiddel
04-09-2007 - door Kevin Rijnsdorp (FastPR)Met dit artikel wil ik u graag bekendmaken met het begrip prijsvragen marketing via internet. Dit is namelijk een succesvolle en efficiënte manier om een bedrijf of specifiek product te promoten. Mijn naam is Kevin Rijnsdorp en met mijn bedrijf FastPR verzorg ik onder meer bemiddeling tussen bedrijven en internetsites. Op het web zijn veel prijsvragen te vinden waar bezoekers door het beantwoorden van één of meerdere vragen kans maken op het winnen van een prijs.
Dat we via internet relatief eenvoudig mensen door het hele land kunnen bereiken, hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Het is een ideaal medium om een product, evenement of bedrijf te promoten. De kunst is alleen om het internet te gebruiken om een groot publiek van potentiële klanten te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door het goed vindbaar zijn in zoekmachines, maar door de tijd en energie die hierin gaat zitten is het lastig om hiermee op korte termijn resultaat te behalen. Een andere optie is het adverteren op informatieve websites waar uw doelgroep komt d.m.v. banners, maar dit is vaak weer erg kostbaar.
Wilt u op
korte termijn bekendheid verwerven en is uw budget relatief beperkt,
dan is het organiseren van een prijsvraag een goed alternatief.
Prijsvragen kunnen worden gebruikt om bepaalde producten te promoten,
of activiteiten en evenementen, maar in dit artikel spreek ik voor het
gemak even over het promoten van producten.
Bereik creëren
We willen ons product onder de aandacht brengen bij zoveel mogelijk potentieel geïnteresseerden. Wat is een potentieel geïnteresseerde? Op internet kijken we vaak naar het profiel van bezoekers van een website. Als er veel mensen op een site komen die tot uw doelgroep behoren, dan maakt dit de site interessanter voor u om hier te gaan adverteren. Mogelijke doelgroepen zijn mannen, vrouwen of jongeren, of meer specifieke groepen als autobezitters of raceliefhebbers. Veel mensen bereiken is mooi, maar promotie op sites die aansluiten bij uw doelgroep is vooral waardevol.
Zoals ik zei is het houden van een grote online marketingcampagne niet goedkoop. Bij veel sites wordt het plaatsen van banners per
impressie of klik afgerekend. Toch willen we zo veel mogelijk
bekendheid geven aan ons product. Als we echter zorgen voor toegevoegde
waarde, door bijvoorbeeld een aantal producten beschikbaar te stellen
om in een prijsvraag weg te geven aan bezoekers, kan dit de kosten om
met je bedrijfsnaam en product op een site te kunnen staan behoorlijk
drukken. Afhankelijk van de site die de prijsvraag organiseert is het
soms alleen nodig een prijs beschikbaar te stellen en wordt verder geen
vaste vergoeding gevraagd.
Hoe ziet de promotie eruit
De manier waarop u zich bij een prijsvraag kunt profileren verschilt nogal per site. Websites zorgen er zelf vaak voor dat de prijsvraag door de hele site goed gepromoot wordt, bijvoorbeeld met een banner of wervende link naar de pagina waar de prijsvraag zich bevindt. Het mooiste is natuurlijk als u op deze pagina de ruimte hebt om iets over uw artikel te vertellen, met een aantal afbeeldingen en een link naar meer informatie of zelfs online bestellen. Niet elke site biedt hiervoor de mogelijkheid, maar het vergroot wel het resultaat van de prijsvraag.
We willen niet alleen dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan de prijsvraag. Nee, weliswaar willen we zo veel mogelijk mensen bereiken, maar het zien van het product is niet genoeg. We willen immers mensen zo veel mogelijk echt interesseren om het product misschien te kopen. Naast een wervende tekst adviseer ik bedrijven om in de prijsvraag één of twee vragen te laten beantwoorden waarvan het antwoord op uw eigen internetsite opgezocht moet worden. De ervaring leert dat hierdoor meer deelnemers naar uw website zullen klikken, waar u zelf de controle hebt over de wijze waarop uw product wordt uitgelicht. Het genereren van verkeer naar uw website is vaak een belangrijk doel en meetgraad voor een succesvolle prijsvraag.
De site waar de actie wordt gehouden verzamelt de gegevens van deelnemers en zal u ook informeren over zaken als het aantal deelnemers. Afhankelijk van de site en wat wordt afgesproken stuurt u de prijzen na afloop van de prijsvraag zelf naar de winnaars, of zorgt de site waar de prijsvraag plaatsvindt voor de verspreiding.
Welke prijs?
Mensen zijn er gek op om iets te kunnen winnen. Onze ervaring leert dat het vaak niet erg belangrijk is hoeveel prijzen er gewonnen kunnen worden. Een prijsvraag trekt vooral veel aandacht wanneer de prijs tot de verbeelding spreekt. U kunt dus bij wijze van spreken beter één grote prijs weggeven dan tien kleine.
Voordelen van marketing met prijsvragen
De belangrijkste voordelen van promotie door het aanbieden van prijzen:
- Relatief goedkoop; vaak geen vergoeding aan de website nodig
- Creëer in een korte periode veel bekendheid voor uw product of evenement
- Mensen gericht aanzetten tot het bezoeken van uw website, waar u ze kunt overtuigen het product zelf te kopen
- In het geval van een evenement of uitstapje kan de winnaar toch extra omzet genereren, bijvoorbeeld door consumpties, en zo de waarde van de prijs compenseren
- In tegenstelling tot banners en buttons krijgen prijsvragen van bezoekers wel de aandacht die ze verdienen
Naast prijsvragen kunt u ook online competities sponsoren met een langere looptijd. Met dezelfde kosten genereert u zo aandacht over een langere periode.
Meer mogelijkheden
Om de opbrengst van een prijsvraag te maximaliseren kunt u bij websites informeren naar de mogelijkheid van de volgende zaken:
- Prijsvraag extra promoten in een nieuwsbrief aan vaste bezoekers
- Na afloop een mailing versturen naar alle deelnemers met een aanbieding gerelateerd aan de prijs
Deze acties zijn vaak niet gratis, maar zorgen wel voor meer aandacht voor de prijsvraag (en dus voor uw product) en een grotere betrokkenheid van de deelnemers.
Hoe op te zetten?
Om een prijsvraag te starten moet u in contact komen met sites die bij uw doelgroep aansluiten én die bereid zijn om een prijsvraag te organiseren. Dit kunnen sites zijn die u zelf kent en sites waar al regelmatig prijsvragen worden gehouden.
Besteedt u het zoeken van de juiste sites liever uit? Neem dan eens contact op met FastPR. Wij hebben door de jaren heen een groot netwerk opgebouwd van sites waar regelmatig prijsvragen worden gehouden en we kunnen u ook veel meer vertellen over de kansen van prijsvragen marketing.
Kevin Rijnsdorp, Eigenaar FastPR, 4 september 2007
Reacties op 'Prijsvragenmarketing als goedkoop promotiemiddel'
Nog geen reacties op dit artikel
Plaats uw reactie bij dit artikel
Kevin Rijnsdorp
Kevin Rijnsdorp is eigenaar van FastPR, dat is gespecialiseerd in prijsvragenbemiddeling en sportsponsoring.
Word auteur bij Ondernemersraad.nl
Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.
Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!
Dossier: No budget marketing
- Waarom u zou moeten schrijven voor deze site
- Bouw een relatie met je klanten op
- Vijf tips om uw website te promoten
- 14 tips om succesvol via internet nieuwe klanten te werven
- Prijsvragenmarketing als goedkoop promotiemiddel
- Bent u al aan het corporate bloggen?
- Meer klanten door nieuwe marketing
- Meer klanten door succesvolle procten en diensten
- Meer artikelen in No budget marketing