Bouw een relatie met je klanten op

16-09-2007 - door Sint Smeding (Smeding Concepts)

Of uw onderneming nu gebaseerd is op het leveren van een dienstenpakket, of het verkopen van tastbare producten, in beide gevallen zult u veel tijd besteden aan de aanwas van nieuwe klanten. Omdat klanten elke euro maar één keer uit kunnen geven, is dit ook van belang voor een gezonde groei van uw bedrijf. Maar vergeet ook de extra omzet die uw bestaande klantenkring kan opleveren niet!

Op het moment dat een klant tevreden uw winkel heeft verlaten of wanneer u samen succesvol een project hebt afgerond, is het voor u als ondernemer vaak niet bekend wanneer u opnieuw iets voor uw afnemer kunt betekenen. Wie zegt dat hij zich, als hij opnieuw iets nodig heeft of wil laten maken, opnieuw tot uw bedrijf zal richten?

In de meest ideale situatie denken mensen aan wie u ooit iets geleverd heeft direct aan u wanneer zo'n situatie zich voordoet. De praktijk wijst uit dat klanten sneller een vervolgaankoop doen of vervolgopdracht zullen geven wanneer ondernemers investeren in het opbouwen van een gezonde klantrelatie. Ook kunnen tevreden klanten hun waarde bewijzen wanneer ze uw onderneming aanbevelen bij anderen.

Bedenk dat u vaak veel energie steekt in het overtuigen van potentiële klanten. Is het niet geweldig als deze moeite niet resulteert in één aankoop of opdracht, maar een vruchtbare relatie oplevert waarbij uw klant vaker aanklopt voor een vervolgopdracht?

Over relatiemanagement zijn, net als zoveel thema's, hele boeken geschreven, maar ik zal hier een aantal tactieken noemen om klanten te binden.

Een relatie begint bij het eerste contact

Van het bouwen aan duurzame klantrelaties kunt u één van de sterke punten van uw bedrijf maken. Niet elke klant staat open of is geschikt om een 'band' op te bouwen, maar u maximaliseert uw kansen door u hier vanaf het begin voor in te zetten.

Als uw klant een goed gevoel overhoudt aan het eerste contact, is de kans het grootst dat hij terug zal keren. U kunt zich bijvoorbeeld van uw concurrenten onderscheiden met een toegespitst advies. Probeer de klant vooral het gevoel te geven dat u beiden beter geworden bent van de aankoop of opdracht.

Kijk verder dan de wens van de klant

Durf ongevraagd advies te geven en aan te sturen op iets anders dan waar de klant u in eerste instantie voor benadert. Soms is het niet erg om eerst wat minder aan een klant te verdienen, wanneer deze later terugkomt om meer te besteden.

Openheid en directheid

Houdt uw bedrijfsactiviteit automatisch meerdere contactmomenten in, zoals het ontwikkelen van een internetsite, het leveren van producten met een zekere levertijd of het installeren van het product, dan zijn deze momenten een goede gelegenheid om aan de relatie met de klant te werken. Eerlijkheid, een persoonlijke benadering en opnieuw advies waar u dat nodig acht werken over het algemeen goed.

Controleer klanttevredenheid

Bij de levering van een product of dienst kan natuurlijk altijd iets misgaan. Uw bedrijf is onbedoeld in gebreke gebleven of uw klant is om een andere reden niet geheel tevreden. Vooral bij relatief grote bedragen loont het de moeite om de klant na een paar weken nog eens op te bellen om te vragen of alles naar wens is verlopen.

Dit wordt altijd gewaardeerd en voorkomt in elk geval dat een vruchtbare relatie voortijdig wordt beëindigd!

Houd contact

Uw klanten mogen u niet vergeten. Nu betekent dit niet direct dat u elke week uw volledige klantenbestand moet bellen of u nog iets voor ze kunt betekenen (dit kost u niet alleen veel tijd maar zal ook als ergerlijk worden ervaren), maar het is wel verstandig om een vaste vorm te vinden om het contact met uw klanten in stand te houden nadat de eerste transactie is afgerond.

Manieren om uzelf onder de aandacht te houden bij uw klanten:

  • Verstuur (bijv. maandelijks) een nieuwsbrief via e-mail of post met informatie over wat er speelt binnen uw bedrijf. Grijp deze nieuwsbrief aan om de klant te informeren over (nieuwe) producten en diensten.
  • Veel winkels en groothandels versturen wekelijks een folder met actuele aanbiedingen. Kijk of dit voor u ook van toepassing kan zijn.
  • Organiseer rond de jaarwisseling of bij een andere bijzondere gelegenheid een receptie. Zo kunt u in een informele sfeer uw klanten weer eens spreken. Als u klanten er subtiel op wijst dat ze er zelf ook kunnen netwerken is een goede opkomst gegarandeerd!
  • Zorg voor interactieve onderdelen op uw website, zoals een weblog of discussieforum. Dit verlaagt voor uw klanten de drempel om suggesties te doen of vragen te stellen.

Hebt u zelf ook nog goede tips voor relatiemanagement? Plaats ze hieronder als reactie, of meld u aan als auteur en schrijf zelf een artikel!

Sint Smeding, eigenaar Smeding Concepts, 16 september 2007

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Bouw een relatie met je klanten op'

Nog geen reacties op dit artikel

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel