Meer klanten door succesvolle procten en diensten

09-04-2008 - door Marco Bouman (Online-Marketingmachine)

Vele producten en diensten behalen niet de hoeveelheid klanten die ze verdienen. Ze verkopen redelijk, maar blinken niet echt uit. Is er sprake van nieuwe, vernieuwende producten en diensten dan eindigen briljante vondsten nog te vaak in een flop. Gelukkig zijn er ook heel veel succesvolle producten en diensten. Organisaties die erin slagen om meer klanten aan te trekken door succesvolle producten en diensten in de markt te zetten passen de formule met succes toe.

In essentie draait het hier om:

  1. Helder inzicht
  2. Aantrekkingskracht
  3. De juiste verpakking

Vele producten en diensten blinken te weinig uit omdat ze onvoldoende zijn gebaseerd op wat er werkelijk leeft in een specifiek marktsegment. Ook wordt de doelgroep vaak te breed gedefinieerd waardoor een product of dienst haar aantrekkelijkheid verliest. Bovendien worden vele producten en diensten niet overtuigend genoeg 'verpakt'.

Het aantrekken van meer klanten door succesvolle producten en diensten zorgt voor gewenste bedrijfsresultaten en levert erg veel positieve energie op. Succesvolle producten en diensten vormen automatisch het krachtigste marketinginstrument. Wilt u uw aanbod succesvoller maken en hierdoor meer klanten aantrekken? Lees dan dit artikel waar ik met plezier mijn ervaringen met u deel.

In drie stappen naar meer klanten door succesvollere producten en diensten.

Stap 1: Creëer helder inzicht

Veel producten en diensten zijn gebaseerd op aannames en overtuigingen. Het doorspitten van een markt of een klantgroep wordt doorgaans onvoldoende en te snel gedaan. Daarnaast zijn we allemaal in bepaalde mate 'bedrijfsblind' of 'marktblind': ons onderbewustzijn vult zelf de ontbrekende puzzelstukjes in. Hoe kun je nu op een simpele en praktische wijze helder inzicht creëren?

Tip 1: Ga de interactie met uw klant aan

In de huidige wereld voorzien van nieuwe informatie technologie is het redelijk eenvoudig om met uw klant de interactie aan te gaan. Vraag uw klanten een online review of recensie te geven, start een weblog, verlaag de drempel om contact op te nemen, stel extra vragen in ieder klantcontact. Erno Hannink van www.enthousiasmeren.nl heeft een weblog vol inspiratie over hoe je de dialoog met je (potentiële) klant kunt aangaan.

Tip 2: start een (online) marktonderzoek

Een goed opgezet marktonderzoek biedt ongekende mogelijkheden om zeer waardevolle informatie uit uw markt, klanten of doelgroepen te verkrijgen. Over het algemeen zijn uw klanten best bereid om hun mening met u te delen en bovendien voelen ze zich hierdoor extra betrokken. En marktonderzoek hoeft niet duur te zijn, zie hiervoor mijn vorige artikel "extra resultaten door klantinzicht".

Tip 3: Werk aan uw (onder)bewustzijn

Nu zult u denken, wat heeft dit te maken met succesvolle producten en diensten? Heel veel. Uit onlangs uitgevoerd marktonderzoek blijkt dat succes volledig van binnen uit komt. Hoe groter uw eigen overtuiging is dat uw producten of diensten succesvol worden is van groot belang voor het uiteindelijke resultaat. Lees meer over dit onderwerp in "12 tips om succesvol te ondernemen".

Tip 4: Betrek een buitenstaander

Het loskomen van klant/bedrijfsblindheid kan worden versneld door een buitenstaander te betrekken bij het verkrijgen van inzicht. Zeker als u plannen heeft om nieuwe markten te benaderen is het raadzaam om uw ideeen, maar ook overtuigingen te spiegelen met iemand buiten uw organisatie/branche. Iemand met een voor uw product/markt blanco achtergrond.

Stap 2: Creëer Aantrekkingskracht

Producten en diensten die zich bevinden in de 'grijze zone' zijn te weinig onderscheidend om echt succesvol te worden. Het zijn verder prima producten en diensten maar er zijn vele andere producten en diensten die vergelijkbare resultaten bieden. Vaak zie je dat prijs hier als marketinginstrument veel wordt gebruikt om de gewenste doelen te bereiken. Hoe kun je nu je producten en diensten aantrekkelijker maken?

Tip 5: Verscherp uw doelgroep

Veel organisaties bieden hun producten en diensten aan een te breed gedefinieerde doelgroep aan. Zo is het marktpotentieel lekker groot volgens hun redenering. Het gevolg hiervan is dat de doelgroep zich 'minder thuis voelt' bij een aanbod geschikt voor bijna iedereen. Klanten zijn op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Zodra de oplossing is toegespitst op hem/haar als specifieke klant, is uw oplossing simpelweg aantrekkelijker geworden.

Tip 6: Verscherp uw aanbod

Wat voor de doelgroep geldt, geldt ook voor het aanbod zelf. Het is raadzaam om uw product/dienst eens te ontleden. Uit welke 'bouwstenen' bestaat uw aanbod? In welke mate kunt u uw product/dienst veranderen door bouwstenen weg te nemen of juist toe te voegen? Deze manier van denken staat bekend als 'Systematic Inventive Thinking' Een manier van creatief denken om uw aanbod succesvol te vernieuwen.

Tip 7: Kies en focus

Vele ondernemers hebben moeite met kiezen. Het liefst doen ze alles. Wat ze daarbij vaak vergeten is dat ze hierdoor vele activiteiten met gedeelde aandacht doen. Met als gevolg dat ook de resultaten zelden uitblinken. Het maken van strategische keuzen en volle aandacht richten op de essentie in uw organisatie geeft meer aandacht voor die producten en diensten die het verdienen om uit te blinken en succesvol te zijn.

Stap 3: Creëer de juiste verpakking

Met alleen helder inzicht en een aantrekkelijke producten en diensten komt u er nog niet. U zult erin moeten slagen om uw producten en diensten zo te verpakken dat de overtuigingskracht potentiele klanten over de streep trekt. Een juiste presentatie is de laatste schakel in het proces van succesvol maken van uw producten en diensten. Hoe creëer je nu een overtuigende verpakking?

Tip 8: Werk aan wervende communicatie

Bij wervend schrijven staan de problemen en dilemma's waar uw klanten mee lopen centraal. Wervende communicatie zorgt ervoor dat de lezers van uw 'verpakking' geïnteresseerd raken en doorlezen. U werkt van de problemen van uw klant toe naar uw onderscheidende oplossing. Zie ook mijn artikel "11 tips om uw homepage effectiever te maken".

Tip 9: Werk aan overtuigend marketingmateriaal

De overtuigingskracht van uw verpakking komt niet tot stand door uw klant te vertellen hoe uw product of dienst werkt. Vaak zie je veel teksten die beschrijven hoe een product of dienst een oplossing biedt voor een probleem. Overtuigend marketingmateriaal benoemt hoofdzakelijk het resultaat en de voordelen van een product of dienst. Want uw klanten zijn op zoek naar antwoorden en oplossingen voor hun probleem.

Tip 10: Werk aan een consequente uitstraling

Als u alle stappen goed doorlopen heeft en onderscheidend vermogen heeft weten te creëren in uw aanbod en in de specifieke doelgroep, dan is het belangrijk om uw product of dienst 'aan te kleden' met de juiste uitstraling. Uw timmert letterlijk en figuurlijk uw aanbod dicht. Doe dit consequent: op uw website, in uw slogan, op uw kaartje, in uw outlook handtekening etc.

Heeft u wat aan dit artikel gehad? Heeft u aanvullingen die graag met anderen wilt delen? Uw reactie op dit artikel is van harte welkom.

Marco Bouman, Directeur Online-Marketingmachine, 9 april 2008

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Meer klanten door succesvolle procten en diensten'

Briptu zei op vrijdag 11 december 2015 om 00:17:
LOL!that's cool!If any one's wondering why they've done this, it's spilme, it's called link bait .Watch how many new links they get over the coming weeks as this gets passed around and get's backlinks from people's blogs and sites Mattg

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel