Meer klanten door nieuwe marketing

05-05-2008 - door Marco Bouman (Online-Marketingmachine)

Veel ondernemers doen hun uiterste best om meer klanten te werven door hun producten en diensten goed 'in de markt te zetten'. Ze maken mooie brochures, ze proberen via DM hun doelgroep te bereiken, ze besteden veel tijd en energie aan koude acquisitie... maar de resultaten van deze marketinginspanningen vallen meestal zwaar tegen.

Het begrip 'marketing' is circa 40 jaar oud. Volgens Van Dale betekent marketing: "het opstellen van plannen voor de vergroting of de handhaving van de afzet". Deze definitie gaat puur uit van een 'push benadering' vanuit de organisatie. De definitie van Marketing is sterk aan vernieuwing toe.

Wat werkt er dan wel?

Het is anno 2008 alleen nog maar eenvoudiger geworden om meer klanten te werven en de gestelde doelen te halen. Het enige dat u hoeft te doen is marketing op de nieuwe manier te bedrijven. En daarover gaat dit artikel.

Meer klanten doorde nieuwe wetten van marketing

Door de opkomst van alle moderne technologieën zoals internet, heeft uw klant nu uitgebreide mogelijkheden om zich goed te verdiepen voor een aankoopbeslissing te doen. Ze laten zich hierdoor steeds minder leiden door advertenties en ze gaan op zoek naar eerlijke en betrouwbare informatie.

Hier de weten van nieuwe marketing:

  1. Ga de interactie aan met uw klant
    Een hele effectieve manier om vertrouwen bij uw klant te winnen is door op een open manier de interactie aan te gaan met uw klanten. Betrek uw klanten bij vernieuwing, vraag eens vaker en spontaan hoe uw klant uw product/dienst ervaart. U wint aan vertrouwen en u wint zeer waardevolle informatie.
  2. Geef gratis
    Een andere slimme manier om meer nieuwe klanten kennis te laten maken met uw product of dienst is door iets van waarde gratis weg te geven. Zomaar. Dit geeft uw potentiele klant de mogelijkheid om beter kennis te laten maken met wat u aan te bieden heeft. Hoe vrijblijvender hoe eerlijker.
  3. Handel vanuit passie en plezier
    Bij nieuwe marketing draait alles om uw klant. Als u handelt uit gemeende passie en plezier dan straalt u dit aan alle kanten uit. En uw klant voelt dit. Andersom werkt dit ook: wordt uw product of dienst vanuit 'moeten' gepresenteerd... Dan zullen uw marketinginspanningen minder effectief zijn.
  4. Geen concurrentie maar overvloed
    Er zijn nog altijd vele organisaties die zich blind staren of laten leiden door hun concurrentie. Bedenk hierbij dat uw bedrijf zelf haar 'concurrenten' uitkiest. Laat u het na om scherp te segmenteren, dan komt u steeds meer 'concurrenten' tegen. Kiest u bewust een scherpe doelgroep, dan wordt uw aanbod in een klap waardevoller.
  5. Verdiep u in de wensen van uw klant
    Nieuwe marketing draait om uw klanten. Standaardproducten voor een massamarkt verkopen niet meer. 30 jaar geleden nog wel, maar toen was er nog geen internet. Het achterhalen van de diepste wensen en behoeften van uw klanten bieden uw bedrijf waardevolle mogelijkheden om uw aanbod te verbeteren. Lees ook mijn artikel: "extra resultaten door klantinzicht".
  6. Klanten aantrekken ipv aanjagen
    Nieuwe marketing gaat uit van een pull benadering. U jaagt uw klanten niet op, maar u zorgt ervoor dat ze 'automatisch' bij u terecht komen. Via internet is dit heel goed mogelijk door online kwalitatief goed zichtbaar te zijn. Gebruik een scherpe propositie, met heldere Keywords en bijpassende content. De klanten komen naar u toe.
  7. Lever excellente service
    Vandaag de dag kan bijna iedere dienst of product ergens beoordeeld worden. De review sites schieten als paddestoelen uit de grond. Zo is iens.nl groot geworden door de recensies van restaurants. Zorg voor excellente service en vraag uw klanten om hen referenties. Plaats ze online en deel ze met anderen.
  8. Laat internet voor u werken
    Anno 2008 zoekt iedereen (consumenten en bedrijven) op internet. Succesvolle ondernemers laten internet voor zich werken. Ze werken aan bekendheid, vertrouwen en voeren een scherpe contentstrategie. En uw klanten komen 'vanzelf' via uw website naar u toe. Lees ook mijn artikel: "14 tips om succesvol via internet nieuwe klanten te werven".
  9. Informeren in plaats van adverteren
    Voordat er echt penetratie was met internet konden uw klanten zich nog niet zo goed als nu voorbereiden en zelf onderzoek doen. Ze waren afhankelijk van advertenties. Nu met alle nieuwe mogelijkheden laten ze zich op een eerlijke en open manier informeren om de juiste producten en diensten aan te schaffen.

Welke 'nieuwe marketing' activiteiten ziet u? Uw reactie op dit artikel is zeer welkom.

Marco Bouman, Directeur Online-Marketingmachine, 5 mei 2008

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Meer klanten door nieuwe marketing'

Fede zei op donderdag 10 december 2015 om 22:48:
heerlijk, lente.. Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last kirjgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing:

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel