Stress bij (startende) ondernemers

08-02-2009 - door Wendy Mozes (WeMo Stresscounselling)

Zelfstandig werken en het ervaren van stress is een verschijnsel wat vaak voorkomt, of kan het ook anders?

Soms kun je best eenzaam zijn, die dagen thuis achter je computer. Of je schrikt onzeker wakker, omdat je nog steeds niet voldoende opdrachten hebt binnengehaald. Bang om het toch niet te redden, gezichtsverlies te lijden. Verdrietig dat je ondanks al je grote inspanningen maar niet die grote klapper schijnt te kunnen maken. Boos dat je klanten niet op tijd betalen. Nerveus als de rekeningen zich steeds meer lijken op te stapelen. Verward omdat je graag je familie of geliefde wilt ondersteunen, maar dat je het daarvoor nu echt te druk hebt. En ga zo maar door.

Belangrijk om je niet teveel door je ‘negatieve’ gevoelens te laten hinderen, is er waarde aan toe te kennen (oftewel: erkennen dat ze in jou bestaan). Vaak zijn we geneigd ze rationeel af te doen met: ‘Tja, dan had ik maar geen ondernemer moeten worden’ of ‘dat hoort nou eenmaal bij het leven van een zelfstandige’. Het effect wat dan kan ontstaan is: niet zeuren, mond houden en doorgaan. Dat is een goede korte termijn oplossing en inderdaad handig als je een belangrijke opdracht hebt en ook daadwerkelijk door moet. Het signaal wat jouw gevoel je duidelijk wilde maken is alleen (nog) niet ingewilligd.

Grote kans dat het daarna weer terug komt om je hier alsnog van op de hoogte te stellen. En dan vaak ook wat sterker om de kans op erkenning te vergroten.De oorzaak van de gevoelens die we liever niet ervaren (zoals onbehagen, angst, teleurstelling, verdriet, walging e.d.) is meestal een onvervulde behoefte in onszelf dat om aandacht ‘zeurt’. Zodat het wel vervuld kan worden en je dan weer blij, voldaan en tevreden kunt zijn. Kortom: je gevoel is bedoeld om jou duidelijk te maken dat je iets nodig hebt. Je voelt je bijvoorbeeld gespannen en zenuwachtig. Wat je dan nodig kan hebben verschilt uiteraard per persoon en situatie, maar in de meeste gevallen kan je dan wel wat geruststelling en ondersteuning gebruiken. Misschien ook wel meer zekerheid.

De signaalfunctie van gevoelens

Als je weet wat je wenst, kan je snel en doelgericht actie ondernemen om tot verwezenlijking over te gaan. Ben je bijvoorbeeld geďrriteerd of gefrustreerd, dan kan dit erop duiden dat je behoefte hebt aan rust, of juist aan beweging of inspiratie. En als je boos bent, verlang je misschien wel naar verbondenheid of integriteit. Of naar respect. Elke situatie brengt gevoelens met zich mee en dit kan vrij verwarrend zijn. Als je verward bent, is de kans groot dan je helderheid op dat moment erg zou appreciëren. Als je jouw gevoelens direct kan koppelen aan een behoefte, kan er veel en snel duidelijk worden.

Eustress en distress

Gelukkig is niet alle spanning negatief. Er bestaat ook positieve belasting (eustress): je voelt je dan energiek, bruisend, levendig, uitgelaten en sprankelend. Deze gevoelens kunnen je aanzetten tot actie en je uitdagen. Daarentegen bestaat er ook de wat minder leuke variant, namelijk distress. Deze vorm van druk kan je uitputten of moedeloos (en soms zelfs radeloos) maken. Ook als je erg somber of langdurig treurig bent, doodsbang, nerveus of vaak beverig kan dit een teken zijn van distress (overbelasting). Mildere varianten van distress komen voor als je bijvoorbeeld gefrustreerd of geďrriteerd bent, ontzet of ontdaan.

Zolang je jouw gevoelens niet 'negeert' en ze de ruimte geeft om te 'mogen bestaan' (verwerken), zal er niet zo snel distress ontstaan. Dit gebeurt meestal als er een reeks van (vaak onverwachte) ingrijpende veranderingen/gebeurtenissen in jouw leven plaatsvinden en/of gevonden hebben. Of als je een tijd teveel hooi op je vork hebt genomen. Als je jouw eigen wensen een lange periode niet hebt vervuld, kunnen hinderende gevoelens steeds intenser en langduriger gaan aanhouden. Het zou mogelijk kunnen zijn dat je bijvoorbeeld al heel lang verlangt naar verbondenheid, delen, warmte, tederheid of ondersteuning, maar dat je dit moeilijk vindt om toe te geven.

Tip:

Hoe ervaar jij de signaalfuncties van jouw gevoelens?

Zou jij graag willen weten wat je gevoel jou wil eigenlijk wil ‘wijsmaken’? Neem dan eens een kijkje in het boek ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. Of ga eens praten met een counsellor bij je in de buurt. Counsellors zijn gespecialiseerd in het verwoorden en verbinden van gevoelens aan behoeften en dit kan je wellicht veel duidelijkheid en ordening opleveren.

Wendy Mozes, Stress en Performance Counsellor WeMo Stresscounselling, 8 februari 2009

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Stress bij (startende) ondernemers'

Nog geen reacties op dit artikel

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel

Wendy Mozes

Wendy Mozes is Stress en Performance Counsellor en oprichtster van WeMo Stresscounselling, een praktijk voor stresspreventie en counselling te Rotterdam

Meer artikelen van Wendy Mozes, website

Word auteur bij Ondernemersraad.nl

Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.

Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!