Kijk uit voor malafide advertentiebureaus

07-08-2007 - door Sint Smeding (Smeding Concepts)

Vooral bij het starten van een onderneming komt er nogal wat op u af. Niet alleen de zaken die u moet regelen om uw bedrijf op te zetten en te runnen, maar ook vele bedrijven die een graantje mee willen pikken van uw ondernemerschap. Een goed voorbeeld van dit laatste zijn malafide advertentiebureaus die u een factuur sturen voor een advertentie waar u nooit om hebt gevraagd.

Bedrijfsgegevens zijn via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel of via het internet relatief gemakkelijk te verkrijgen. Dit kan handig zijn wanneer u een marketingcampagne op touw wilt zetten, maar het kan soms ook vervelend zijn als oplichters u onder valse voorwendselen benaderen.

Een veel voorkomende vorm van oplichting is het sturen van een factuur voor een dienst die niet gevraagd, noch geleverd is. Deze facturen zullen meestal per fax aan u worden gericht en in de meeste gevallen gaat het om advertenties in tijdschriften.

De personen die hier achter zitten hebben de hoop dat ondernemers die hiervoor niet op hun hoede zijn de factuur zullen betalen, ondanks dat ze nooit opdracht hebben gegeven. Helaas gebeurt het nog te vaak dat ondernemers hier inderdaad in trappen.

Bedrijven die op deze manier fraude bedrijven zijn over het algemeen netjes ingeschreven in het handelsregister en beschikken over een BTW-nummer. De enige manier waarop we ze op het oog zouden kunnen onderscheiden van bonafide dienstverleners zijn het niet aangesloten zijn bij brancheorganisaties en het vaak niet overeenkomen van de omschreven bedrijfsactiviteiten bij de praktijk.

Krijgt u een factuur van een onbekend bedrijf, voor iets waartoe u geen opdracht hebt gegeven, wees dan op uw hoede. Betaal een factuur alleen wanneer u zeker weet dat het om een dienst waartoe u opdracht gaf. Bij twijfel vraagt u de verzender om een kopie van een overeenkomst of opdrachtbevestiging. Bij een advertentie is een voorbeeldexemplaar van de betreffende publicatie niet voldoende, niet zelden worden kopietjes gebruikt van advertenties die u in het verleden zelf hebt laten plaatsen!

Een vergelijkbare vorm van oplichting is telefonische acquisitie, waarbij het men alleen om uw handtekening te doen is. Waak voor misleidende praatjes, eenmaal akkoord kunt u vaak niet meer terugkomen op uw beslissing. Vraag bij telefonische acquisitie altijd om bedenktijd zodat u uw besluit rustig kunt afwegen en eventueel via Google een kort onderzoekje kunt uitvoeren naar het bedrijf dat u benadert.

Zorg er voor dat ook medewerkers op hun hoede zijn voor deze praktijken. Leg een administratie aan van advertenties die u hebt laten plaatsen en houdt bij met welke advertentiebureaus u zaken doet. Wees bij aanbiedingen altijd kritisch of het geleverde wel in verhouding staat tot de prijs. Wanneer u denkt dat iemand u probeert op te lichten, neem dan contact op met de politie of het Steunpunt Acquisitiefraude.

Sint Smeding, eigenaar Smeding Concepts, 7 augustus 2007

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Kijk uit voor malafide advertentiebureaus'

Pepper zei op vrijdag 13 februari 2015 om 07:25:
You make thnigs so clear. Thanks for taking the time!

Chris zei op donderdag 10 december 2015 om 23:38:
What a great resuorce this text is.

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel

Sint Smeding

Sint Smeding is eigenaar van Smeding Concepts, dat zich naast het exploiteren van eigen websites heeft toegelegd op het aanbieden van internetdiensten aan het MKB.

Meer artikelen van Sint Smeding, website

Word auteur bij Ondernemersraad.nl

Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.

Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!