20 tips voor het kiezen van een goede domeinnaam
11-12-2007 - door Sint Smeding (Smeding Concepts)Het kiezen van een domeinnaam valt niet mee. Niet alleen omdat veel domeinnamen al bezet zijn, maar ook omdat uw domein medebepalend is voor uw succes; is het domein makkelijk te onthouden? Is hij voldoende onderscheidend? Om het u makkelijker te maken geef ik maar liefst twintig tips.
- Beschikbaar
Een domeinnaam die al door iemand anders is geregistreerd, komt niet in aanmerking - Kort
Korte domeinnamen zijn makkelijker te onthouden en zijn makkelijker in te typen - Niet beschermd
Het is niet verstandig een domein te kiezen dat beschermd is door een merkregistratie, tenzij u zelf dit merk bezit uiteraard - Heeft geen foute 'domeinburen'
Als blijkt dat de .com-variant van uwdomeinnaam.nl een louche site is, kunt u hier achteraf spijt van krijgen - Geen klinkerbotsing
Komen in uw domeinnaam bestaande uit meerdere woorden klinkers naast elkaar te staan, dan kan dit verwarring opleveren - Uitspreekbaar
Zorg voor een domeinnaam die uitspreekbaar is en waarvan de spelling ook direct duidelijk is - Geen dubbele betekenis
Soms ontstaan in samengestelde domeinnamen andere woorden wanneer ze verkeerd worden afgebroken - Liefst geen koppeltekens
Streepjes maken domeinen moelijker uit te spreken, te onthouden en in te typen - Alleen bekende afkortingen
U kunt een afkorting gebruiken, maar alleen als ook voor een buitenstaander duidelijk is waar deze voor staat - Bij voorkeur een lage letter in het alfabet
Domeinnamen die beginnen met een a of b worden bij bepaalde linkpagina's eerder genoemd - Meervoud of juist niet
Is uw domeinnaam omschrijvend en telbaar (bijvoorbeeld: zonvakanties.nl), gebruik dan het meervoud, anders enkelvoud (brood.nl) - Vermijd cijfers
Het is niet duidelijk of ze als cijfer of juist voluit geschreven moeten worden - Geen bedachte woorden
Een domeinnaam die uw bedrijfsnaam en/of activiteit bevat is het best te onthouden - Gebruik handelsnamen die bekend zijn bij uw klanten
Is uw doelgroep misschien meer bekend met uw product dan met uw bedrijfsnaam? - Overweeg uw payoff of slogan
Kunt u niet meer uw bedrijfsnaam registreren maar hebt u een kort motto, dan kan dit een alternatief zijn - Gebruik indien nodig waardevolle trefwoorden
Is het gewenste domein niet vrij dan zorgt het toevoegen van een trefwoord voor betere vindbaarheid in Google op dat woord - Leg alternatieve spellingen vast
Het is prettig als mensen die uw domeinnaam verkeerd intypen toch op uw site terechtkomen - Kies een logische extensie
Als u alleen binnen Nederland actief bent ligt een .nl-domein meer voor de hand dan bijvoorbeeld .com, .eu of .nu - Ook beschikbaar in naburige markten
Bestaat de kans dat u gaat uitbreiden naar een ander land dan is het fijn als uw domein met die extensie ook nog vrij is - Laat rechtsvormen weg
Het toevoegen van de rechtsnaam (bedrijfsnaam-bv.nl) is in de praktijk onpraktisch
Maar een goede domeinnaam is vooral één die goed wordt gepromoot. Als u uw domeinnaam consequent vermeld op drukwerk en andere uitingen met uw bedrijfsgegevens, dan zal deze zeker blijven hangen bij uw klanten en relaties!
Sint Smeding, eigenaar Smeding Concepts, 11 december 2007
Reacties op '20 tips voor het kiezen van een goede domeinnaam'
Orquidea zei op vrijdag 11 december 2015 om 00:19:
Echt he9e9l tof! Congratulations! Het ziet er in elk geval al super uit. Een enorme vaugoitrong, zul je bijna zeggen! Je mag er trots op wezen, Zoeb!Gerrianne onlangs geplaatst..
deiwhb zei op zondag 22 mei 2016 om 00:32:
Thanks for the purpose of offering this kind of amazing posting
dota 2 zei op donderdag 16 juni 2016 om 12:27:
Thanks very useful. Will certainly share website with my good friends
Plaats uw reactie bij dit artikel
Sint Smeding
Sint Smeding is eigenaar van Smeding Concepts, dat zich naast het exploiteren van eigen websites heeft toegelegd op het aanbieden van internetdiensten aan het MKB.
Word auteur bij Ondernemersraad.nl
Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.
Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!
Dossier: Corporate Identity
Dossier: De ontwikkeling van een website
- Maak een goede start op het wereldwijde web
- 20 tips voor het kiezen van een goede domeinnaam
- Maak uw online toegangsdeuren drempelvrij
- Vijf tips om uw website te promoten
- 11 tips om uw homepage tekst effectiever te maken
- Hoeveel opdrachten houd jij over aan je website?
- Het geheim achter succesvolle websites
- Meer artikelen in De ontwikkeling van een website