Bedrijf aan huis

21-08-2007 - door Sint Smeding (Smeding Concepts)

Veel ondernemers kiezen er voor om vanuit huis te werken. Is het voor uw onderneming niet belangrijk om klanten te kunnen ontvangen of verhuurt u zichzelf als freelancer/zzp'er? Dan kan uw onderneming vaak prima zonder een bedrijfspand. Een overzicht van de voornaamste voor- en nadelen.

De bedrijfslocatie kan een grote rol spelen in het succes van een bedrijf. Winkels en horecagelegenheden moeten het hebben van passanten op straat, terwijl het voor bedrijven die veel klanten ontvangen belangrijk is dat de locatie goed bereikbaar is.

Als gezegd zijn dit soort kenmerken voor ondernemers die veel zelfstandig opereren of voornamelijk op bezoek gaan bij hun klanten veelal niet relevant. Kantoor in huis houden kan dan erg aantrekkelijk zijn. Bedrijfshuisvesting is immers niet goedkoop...

Een aantal voordelen van een bedrijf aan huis:

  • Een bedrijf aan huis is goedkoper
    Als bedrijfspanden gratis waren, kozen vast veel minder ondernemers voor een bedrijf aan huis. Het werken vanuit huis bespaart de lasten van een extra hypotheek of huurcontract. Helaas zijn de kosten van je thuiskantoor slechts fiscaal aftrekbaar wanneer aan een hele reeks strenge eisen wordt voldaan.
  • Minder financiële risico's
    Doordat het niet nodig is om voor langere tijd een extra financiële verplichting aan te gaan is ondernemen vanuit je eigen huis erg populair bij starters.
  • Je hoeft niet te reizen
    's Ochtends loop je zo je kantoor binnen en hoeft eerst niet in de auto, openbaar vervoer of op de fiets. Dit bespaart letterlijk vele uren per week uit, die je vast nuttiger kunt besteden.
  • Werk en gezin combineren
    Hoewel er risico's aan kleven, is het makkelijker om het ondernemerschap te combineren met het letten op (en aandacht besteden aan) het gezin.
  • Prettige, rustige werkomgeving
    Veel thuiswerkende ondernemers zeggen dat ze de werkomstandigheden prettig vinden. Een kantoor aan huis is toch gezelliger dan een hokje ergens achteruit op een bedrijventerrein. Ook wordt je minder afgeleid door lawaai.

Natuurlijk is een bedrijf aan huis niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er zijn zeker een aantal zaken waar u op moet letten als u thuis kantoor gaat houden:

  • Bestemmingsplan en vergunningen
    Het uitvoeren van een bedrijfsmatige activiteit in een woongebied mag niet zomaar. In de meeste bestemmingsplannen worden kleine kantoren (bijv. tot 40m2) toegestaan, mits er geen overlast wordt veroorzaakt. Het is echter wel verstandig om voor het openen van uw deuren toestemming te vragen aan uw gemeente. Winkels, kapsalons en werkplaatsen worden zelden toegestaan.
  • Scheiding tussen zakelijk en privé
    Werk en privé liggen op loopafstand van elkaar als u een bedrijf aan huis hebt. Let er goed op dat u niet teveel uren gaat maken en zorg tegelijk voor een rustige werkomgeving waar u ongestoord uw vak kunt beoefenen.
  • Minder professionele uitstraling
    Een woonhuis is vaak minder geschikt om klanten en relaties te ontvangen. Denk er goed over na hoe u dit kunt opvangen. En wie neemt de telefoon aan als u niet aanwezig bent?
  • Geen directe collega's en buren
    Zonder personeel kan het ondernemersleven soms eenzaam zijn, zeker wanneer je een kantoor aan huis hebt. Er zijn dan immers geen andere bedrijven in de buurt om mee te lunchen of te netwerken. Alleen werken vraagt ook meer zelfdiscipline van de ondernemer.
  • Controleer uw verzekeringen
    Schade of diefstal van zakelijke eigendommen wordt over het algemeen niet gedekt door de privé-inboedelverzekering. Ondanks dat u geen zelfstandig bedrijfspand betrekt, moet u hier toch een aparte verzekering voor afsluiten.

De belangrijkste nadelen kunnen worden ondervangen door van te voren goed na te denken hoe u hier mee om kunt gaan. Een oppas voor de kinderen zorgt voor meer rust en een vaste lunch- of sportafspraak met een bevriende ondernemer kan zorgen voor het gezellige praatje waar elk mens behoefte aan heeft.

Ga op zoek naar ondernemers in uw omgeving die ook aan huis werken en vraag hen naar hun ervaringen. Zij kunnen u vast enkele nuttige tips aan de hand doen.

Sint Smeding, eigenaar Smeding Concepts, 21 augustus 2007

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Bedrijf aan huis'

Aiman zei op dinsdag 14 februari 2012 om 04:00:
oujdiawollah gij hebt gjeilkik zit op een school vol Belgen ikmaak da zeker 1keer per dag mee,ik wordt daar GEK!!!!!!!!!!!!!!!!!gast gij moe echt een keer naar ANTWERPEN komen

James zei op zaterdag 27 oktober 2012 om 04:19:
Sociale media.Afgelopen maandag was ik erbij tidejns het Horeca Ondernemers Event. En inderdaad waren de meningen zeer verdeeld. Zo gaf Chris Luken (Fletcher) aan niks te hebben met twitter, facebook etc. En dit een hype te vinden volgens hem raakt men op den duur verzadigd. Een ander gaf aan dat een tweet van hem 450 keer was geretweeten veel gratis publiciteit op had geleverd. De sociale media gaat in de toekomst steeds meer terrein winnen. Want mensen krijgen op een dag zoveel informatie; 3000 commercieble bootschappen/ merken per dag. Dus gaan mensen/gasten af op meningen van bekenden. En daar is sociale media natuurlijk ideaal voor. Er werden dan ook veel mogelijkheden aangereikt om je bedrijf doormiddel van sociale media, gratis publiciteit te promoten. Of sociale media, zoals twitter en facebook, een hype is? Voorlopig is het in ieder geval een kans die je zeker moet benutten. En je mist de boot wanneer er je er niet op in gaat. Doen dus, of zelf of door iemand die er veel ervaring mee heeft. Kijk daarbij bijvoorbeeld naar de jongere generatie die hier natuurlijk helemaal mee is opgegroeid. En vraag deze medewerkers om je te helpen.

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel

Sint Smeding

Sint Smeding is eigenaar van Smeding Concepts, dat zich naast het exploiteren van eigen websites heeft toegelegd op het aanbieden van internetdiensten aan het MKB.

Meer artikelen van Sint Smeding, website

Word auteur bij Ondernemersraad.nl

Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.

Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!