Extra resultaten door klantinzicht

18-03-2008 - door Marco Bouman (Online-Marketingmachine)

Iedere organisatie is voorturend op zoek naar mogelijkheden om te groeien... in welke zin dan ook (klanten, omzet, plezier etc.). Maar heel veel organisaties groeien niet of behalen tegenvallende resultaten terwijl er toch heel hard wordt gewerkt. Er wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in een nieuwe website of in het opleidingsniveau van de medewerkers etc.... maar blijkbaar zorgen deze investeringen niet altijd voor het behalen van de gewenste resultaten.

Vaak wordt in de dagelijkse gang van zaken voorbij gegaan aan de belangrijkste factor bij het realiseren van groei: uw klant. Wat wil hij echt? Wat drijft hem, waarom is hij klant? hoe tevreden is hij over uw product/dienst? etc. De antwoorden op deze en andere vragen vormen de voedingsbodem van succesvolle groei van uw organisatie. Dit artikel gaat over hoe u via klantinzicht extra resultaten kunt behalen en hoe u effectief en kostenefficiënt klantinzicht kunt verwerven

Redenen om niet met klantinzicht bezig te zijn

Allereerst is het noodzakelijk om bewust te worden waarom vele organisaties het nalaten om extra groei te boeken door simpelweg goed te luisteren naar hun eigen klanten. Een paar redenen:

  1. We kennen onze klanten door en door!
    Dit hoor je vaak, herkenbaar? Maar wat hier vergeten wordt is dat hier vaak sprake is van een vorm van bedrijfsblindheid. Er blijkt vaak een groot verschil te zijn tussen wat de klant echt wil en wenst (de feiten) en hoe de mensen in de organisatie denken hun klant te kennen (onbewust gecreëerde overtuigingen door de loop van de jaren heen).
  2. Klantinzicht/marktonderzoek is leuk, maar levert niets op
    Dit klopt als het gaat om een niet goed opgezet onderzoek dat tussen de bedrijven door even snel is opgezet. Een goed onderzoek heeft aandacht en betrokkenheid van de medewerkers nodig.
  3. Goed opgezet marktonderzoek is duur
    Dat een investering nodig is om waardevol inzicht boven tafel te krijgen is een feit. Maar er zijn tal van slimme manieren en methoden waardoor het verkrijgen van klantinzicht ook betaalbaar kan zijn. Meer hierover verder in dit artikel.

Hoe kunt u via klantinzicht extra resultaten behalen?

Diepgaand en goed verkregen klantinzicht kan uw organisatie helpen op een aantal verschillende fronten:

  1. Aanscherpen/innoveren van uw aanbod
    Of het nu gaat om B2C of B2B klanten, scherp inzicht in hun behoeften, wensen, gewoontes, tevredenheid etc. biedt u ongekende mogelijkheden om uw aanbod te verscherpen. Zeker als het meer dan 2 jaar geleden is dat uw klanten bij een marktonderzoek zijn betrokken: krijgt u hier waardevolle informatie.
  2. Vasthouden van klanten/loyaliteit
    Anno 2008 heeft de klant het nog meer voor het zeggen dan ooit. Doordat vele markten in een rap tempo transparanter worden, wordt het voor uw klant steeds makkelijker om een betrouwbare partij te vinden. Het betrekken van uw klanten bij een onderzoek heeft op zich al een loyaliteitsverhogende werking. Bovenal bieden de uitkomsten houvast voor het opzetten/optimaliseren van loyaliteitsprogramma's.
  3. Effectiever maken van uw marketingboodschap
    Uw klanten kunnen u, mits u erom vraagt, heel goed aangeven hoe ze bij u terecht zijn gekomen, wat ze van uw marketingmaterialen (website, brochure etc.) vinden, hoe de marketingboodschap overgekomen etc.
  4. Optimaliseren van uw strategie
    Zeker als u vaker marktonderzoek uit laat voeren onder uw klanten, worden ontwikkelingen zichtbaar. Welke trends verklaren het gedrag van uw klanten? Het kennen van deze trends en ontwikkelingen bieden prachtige handvaten om uw strategie eens goed onder de loep te nemen.

5 Tips om kostenefficiënt en effectief klantinzicht te verwerven

  1. Start een online marktonderzoek
    Natuurlijk zijn er ook andere media om marktonderzoek uit te voeren, maar online marktonderzoek is een zeer betaalbaar medium met een minimum aan inspanningen voor u als organisatie.
  2. Hanteer resultaatgericht marktonderzoek
    Resultaatgericht marktonderzoek vraagt naar wat uw klant wil dat uw product/dienst voor hem doet. Deze vraagstelling zoekt naar onderliggende drijfveren en zorgt voor extra kwaliteit in de resultaten.
  3. Maak uw vragenlijst effectief
    Heel handig voordat u met het marktonderzoek start is om de vragenlijst te testen binnen uw klantengroep. Is de vragenlijst duidelijk? Loopt hij goed door? Zo voorkomt u een boel ergernis en bouwt u aan kwaliteit.
  4. Werk met voorgecategoriseerde vragen
    Maak het uw klanten zo makkelijk mogelijk om deel te nemen aan het onderzoek. Open vragen is prima, maar beperk het aantal. Zo kost deelnemen aan uw onderzoek slechts 'enkele minuten' en zo bespaart u veel tijd in de verwerking van de gegevens.
  5. Stimuleer deelname
    Over het algemeen zijn klanten best bereid om aan een onderzoek deel te nemen. Zeker als u een kleine beloning hier tegenover stelt. Bijvoorbeeld waardevolle content of een leuk presentje.

Uw reactie op dit artikel is van harte welkom.

Marco Bouman, Directeur Online-Marketingmachine, 18 maart 2008

Stem of voeg dit artikel toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Toevoegen aan Furl Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

Reacties op 'Extra resultaten door klantinzicht'

Ines zei op donderdag 10 december 2015 om 23:06:
We zien inderdaad dat het optzeten van nieuwe diensten vaak veel tijd kost en het heel lastig is de organisatie 'mee te krijgen' terwijl het huidige dienstenaanbod met volledige focus wordt voortgezet. Naar mijn mening is het om die reden handig portfoliobouw los te trekken van portfoliomanagement. Hierdoor kun je focus houden op je bestaande diensten, terwijl professionals zorgen dat er nieuwe dienstverlening goed wordt opgezet. Vervolgens moeten deze nieuwe diensten natuurlijk wel goed in de organisatie worden verankerd.

hkitqfq zei op zondag 22 mei 2016 om 00:32:
Amazing site you've gotten there

madden 17 zei op donderdag 16 juni 2016 om 12:27:
Wow, gorgeous website. Thnx ..

Plaats uw reactie bij dit artikel


wordt niet weergegeven
optioneel

Marco Bouman

Marco Bouman is Directeur bij Online-Marketingmachine. Vanuit zijn online marketing adviesbureau begeleid hij ondernemers bij het realiseren van onlie groei.

Meer artikelen van Marco Bouman, website

Word auteur bij Ondernemersraad.nl

Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.

Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!