Assertief communiceren, wat is dat?
09-01-2009 - door Nelly de Jong (ConFront Coaching en Training)In iedere situatie heb je de keuze om je assertief, agressief of niet assertief (subassertief of manipulatief) te gedragen en te communiceren. Hoe je je kiest te gedragen is van meerdere dingen afhankelijk. Vrijwel altijd blijkt assertief gedrag het meest doelmatig.
Assertief gedrag vertoon je als je beslissingen neemt op basis van informatie en je eigen behoeften. Je gedraagt je assertief als je je behoeften, gedachten en gevoel eerlijk en direct uit rekening houdend met de rechten van anderen. Assertief gedrag zorgt er voor dat je meer zelfvertrouwen krijgt doordat je successen boekt als gevolg van je assertieve gedrag, je voor jezelf opkomt als dat nodig is en je constructief en productief met anderen onderhandelt. Assertief gedrag stimuleert persoonlijke groei. Je neemt je leven in eigen handen en bent in staat om in je eigen wensen en behoeften te voorzien. Je neemt verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van je relaties. Assertief zijn betekent risico's nemen, eerlijk zijn over wat je denkt en voelt. Je wensen en behoeften kenbaar maken, rekening houdend met het gevoel van de ander. Je zult uiteraard niet altijd alles krijgen wat je wilt. Je krijgt wel een beter gevoel over jezelf als je de moed hebt je mening kenbaar te maken. Voorbeelden: Dit is wat ik denk. Dit is wat ik voel. Dit is wat ik wil.
Agressief gedrag betekent dat je beslissingen neemt op basis van het beïnvloeden van anderen of zonder rekening te houden met de uitwerking op anderen. Maak je je behoeften kenbaar op een wijze die anderen kleineert of zonder rekening met hun rechten te houden dan gedraag je je agressief. Je komt weliswaar voor je wensen en behoeften uit, maar doet dat op een negatieve vijandige manier. Anderen raken daar verward, wantrouwig of boos door. Agressief gedrag richt zich (meestal onbewust) op het pijn doen of overheersen van de ander. Iemand die agressief communiceert wil winnen. Voorbeelden: Dit is wat ik denk en het is belachelijk dat jij iets anders denkt. Dit is wat ik voel en jouw gevoel doet er niet toe. Dit is wat ik wil en wat jij wilt is niet belangrijk.
Niet assertief (subassertief of manipulatief) gedrag vertoon je als je het nemen van beslissingen aan anderen overlaat of beslissingen neemt om conflicten te vermijden. Je maakt je je eigen wensen en behoeften niet kenbaar. Je cijfert jezelf weg en laat anderen bepalen wat plaatsvindt. Doordat je je niet eerlijk en direct uit ontstaat vaak soort boosheid in jezelf en een negatief zelfbeeld, met onzekerheid als gevolg. Je bereikt niet wat je wilt, vindt misschien wel dat je slecht wordt behandeld en hebt het idee dat je er niets aan kunt doen. Niet assertief gedrag ondermijnt je zelfvertrouwen en je zelfrespect. Anderen negeren je of schuiven jouw deel aan de kant. Doordat je conflicten vermijdt en beslissingen aan anderen overlaat ontstaan op de lange termijn uiteindelijk juist toch botsingen en conflicten. Voorbeelden: Wat ik denk is niet belangrijk voor jou. Mijn gevoel is niet belangrijk. Mijn wensen tellen toch niet mee.
De keus is aan jou. Kies je ervoor om assertiever te worden, dan zul je daar zeker de vruchten van plukken. Bel of mail met 058-266 33 49 voor hulp bij het leren assertiever te communiceren.
Nelly de Jong, Coach Loopbaanadviseur ConFront Coaching en Training, 9 januari 2009
Reacties op 'Assertief communiceren, wat is dat?'
Leaidan zei op zaterdag 14 februari 2015 om 04:22:
Intsihgs like this liven things up around here.
liggqv zei op zondag 22 mei 2016 om 00:32:
Wow, lovely portal. Thnx ..
dota 2 zei op donderdag 16 juni 2016 om 12:27:
Thanks for the purpose of supplying these kinds of great information
Plaats uw reactie bij dit artikel
Nelly de Jong
Nelly de Jong is Coach en Loopbaanadviseur bij ConFront Coaching en Training
Word auteur bij Ondernemersraad.nl
Een artikel schrijven voor Ondernemersraad.nl is een uitstekende gelegenheid om uw expertise te delen met andere ondernemers en tegelijkertijd naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen binnen uw vakgebied.
Ook meeschrijven? Gebruik ons aanmeldformulier!
Meer communicatie artikelen
Het laatste communicatie nieuws
- Twintig procent meer personeelsadvertenties in 2007
- 'Nederlanders onverschillig over hun online reputatie'
- Grote Donorshow marketingactie van het jaar
- Gelovigen kwetsbaar voor oplichting
- Milieukeurmerken zijn onbetrouwbaar
- Mogelijkheden burgerservicenummer voor bedrijfsleven beperkt
- Meer communicatie nieuws